2007-04-13

Традиції не змінні. Весна - пальне дорожчає

Віктор Круча

Весна це відродження природи, цвітіння садів, мрії про майбутню відпустку. Але це ще й посівна компанія, - важка праця селян, що прагнуть кинути насіння в теплу землю, аби восени отримати врожай. Але весна це також традиційне подорожчання пального. На жаль, український уряд кожен рік із дивовижною постійністю наступає на одні й ті ж самі граблі – в нього бракує бензину на посівну, внаслідок чого постають серйозні проблеми у "битві за врожай", а нафтові компанії, відчуваючи запах грошей і використовуючи у своїх цілях підвищений попит, намагаються зняти вершки, а у програші залишається пересічна людина, що з власної кишені змушена оплачувати і дурість уряду, і апетити нафтотрейдерів. Наскільки ситуація змінилася нинішнього року? Може водіїв таки чекають стабільні ціни на заправках? Та й загалом, щось змінилося? Нажаль і цього року диво не сталося...

В Україні знову розпочалося зростання роздрібних цін нафтопродуктів. Поки стрибки вартості пального відзначені на заправках Києва, Донецька, Житомира і ще кількох великих міст, але, схоже уникнути масового подорожчання таки не вдасться. Зокрема, до початку нинішнього тижня на багатьох АЗС Київської та Донецької областей бензин подорожчав на 20—30 копійок. На сьогодні за літр бензину А-95 на багатьох столичних заправках просять вже 4 гривні, а на донецьких навіть 4,10 гривні. Середня ж ціна дев'яносто п'ятого бензину в країні становить 3,82 гривні, а дизпалива, що так потрібно зараз аграріям, у середньому коштує 3,58 гривні за літр. Нагадаємо, що на початок березня літр бензину А-95 коштував загалом 3,7 гривні, а дизельного палива – 3,48 гривні.

Чим же пояснюється сьогоднішня ситуація на паливному ринку? Експерти називають дві традиційні причини, - сівба та почало подорожчання нафти на світовому ринку, від якого ми зараз залежимо. Але цього року є ще й певні особливості і нетрадиційні причини, які здатні викликати в країні чергову паливну кризу. Нагадаємо, що раніше уряд підписав меморандум з представниками найбільші нафтові компаній, головною метою якого було стримування підвищення роздрібних цін на нафтопродукти. Зокрема, за стабільні ціни, уряд Януковича пообіцяв запровадити мито на імпортовані нафтопродукти, надати пільги із ПДВ для ввезення устаткування, необхідного для модернізації нафтопереробних заводів, а також ще багато інших поступок. Нафтотрейдери, тоді документ підписали, але сьогодні стверджують, що жодної своєї обіцянки уряд не виконав. Більше того, держава заборгувало нафтовикам чималі кошти. Днями представники найбільших нафтових компаній, що володіють вітчизняними нафтопереробними заводами, передали уряду звернення, у якому попередили про можливе припинення постачання сировини на українські НПЗ і призупинення виробництва пального. Природно, що у цьому разі різкий стрибок ціни бензин неминучій, адже пальне може стати дефіцитним товаром. Головною причиною настільки різкої заяви стала заборгованість держави з повернення нафтовикам ПДВ у сумі 276 мільйонів доларів. Якщо податківці до кінця квітня не повернуть цю суму, нафтотрейдери погрожують виконати свою загрозу.

Віце-прем'єр-міністр України Андрій Клюєв зібрав термінове нараду і доручив відповідним міністерствам й відомствам терміново покінчити з проблемою. Щоправда, експерти одностайно стверджують, що за нинішніх політичних умов уряду буде, дуже нелегко повернути борги. Хіба що втрутиться особисто прем'єр-міністр, і змусить перекинути на погашення заборгованності податківців необхідні суми з "менш важливих статей бюджету", приміром, із соціальних виплат.

З іншого боку, можливо уряду вже нині доведеться втрутитися у ситуацію, що сформувалася на роздрібному паливному ринку. Адже він формально загнав торгівців пальнім у жорсткі обмеження. За словами виконавчого директора консалтингової компанії UPECO Сергія Куюна, відповідно до формули, затвердженої Кабміном, верхня межа цін на бензин А-95 повинна до середини квітня становити не більш ніж 4,07 копійок, і нинішнє перевищення цього рівня власниками деяких донецьких АЗС дає підстави щодо перевірок контролюючими органами обґрунтованості таких цін. Але наврядчи хтось щось буде перевіряти, тим більш у Донецьку.

Та як не крути, а сіяти треба? А наявність у селян пального навесні прямо пропорційно кількості зерна, картоплі і буряка, що вони запасуть восени. На жаль, експерти вважають, у цьому року з посівної знову виникнуть проблеми. За словами директора Центру вивченню проблем паливно-енергетичного комплексу України Олега Гавриша, аграрії можуть зіштовхнуться з дефіцитом палива, який вже зараз виник у кількох областях. І цьому є декілька пояснень. По-перше, світові нафтові ціни таки справді ростуть, як наслідок, Україні буде важко утримувати існуючі ціни на дизельне паливо. По-друге, і це найважливіше, уряд Януковича традиційно не не встиг утворити резерв пального для весняних сільгоспробіт, тому селянам паливо доведеться купувати за цінами.

Що ж до ймовірності дефіциту пального, то представники уряді таку можливість традиційно виключають. Як заявляв міністр палива та енергетики України Юрій Бойко, у країні створюється стабілізаційний фонд нафтопродуктів. Нафта буде перероблятися на Лисчанском НПЗ а вироблена пальне зберігатиметься на державних нафтобазах. За словами голови правління ВАТ "Укртранснафта", Ігоря Кірюшина, у чийому підпорядкуванні ці бази перебувають, поновлюваний запас світлих нафтопродуктів стабілізаційного фонду буде сягати до 200 тисяч тонн. Дай Боже, щоб ці заяви не виявилися голослівними. Адже це вже зовсім не перша спроба створити стратегічний запас палива за всі 15 років незалежності, але поки це нікому вдалося, попри регулярні паливні кризи. Щоправда Ігор Кірюшин зізнався, що у модернізацію усіх державних нафтобаз, що знаходяться у розпорядженні "Укртранснафти" необхідно вкласти... 800 мільйонів доларів. А для наповнення сховищ та їх модернізації будуть позичати гроші у банків чи за кордоном, бо власних коштів підприємству бракує. Тільки виникає питання, за чий рахунок ці кошти будуть повертати?

А загалом, усе як завжди...

Газета "Перспектива"

Комментариев нет: